**گوشه ایی از علائم ظهور مهدی موعود (عج)**
گوشه ای از علائم ظهور مهدی موعود:
ر روایات اسلامی که دانشمندان شیعه و سنی راجع به علائم ظهور مهدی موعود اسلام نقل کردهاند سه نوع اخبار دیده میشود:
نوع اول:روایاتی است که از سقوط بنیامیه و روی کارآمدن بنیعباس بعنوان فرج آل محمد نام برده است.
نوع دوم:اخباری است که در آنها از ویرانی شهرهائی امثال بصره و ذلت و سقوط بنیعباس و عظمت و انحطاط شهر کوفه و غیره بعنوان گشایش کار شیعه و آزادی نسبی آنها سخن رفته است.
نوع سوم:روایات کثیری است که بنام علائم ظهور و اوضاع آخرالزمان و پیشامدهای ناگواری در سراسر گیتی خاصه ممالک عربی خاورمیانه و برخی از کشورهای اسلامی دیگر به تفصیل و صراحت هرچه تمامتر در کتب معتبر آمده است.
این سه نوع علائم که باید در اعصار متوالی و قرون متمادی روی دهد بدین منظور بوده است که در تمام زمانها شیعیان را در جریان ظهور دولت آل محمد(ص)و گشایش کار پیروان حقیقی اسلام یعنی شیعیان جهان بگذارند.لازم بذکر نیست که مثلا سقوط بنیامیه با آن همه تبهکاری و فشاری که بر مردم مسلمان و پیروان اهلبیت وارد میساختند یا ذلت و انحطاط بنیعباس که از مخالفان سرسخت شیعیان بودند،خود نوعی گشایش در کار آنان و آزادی نسبی ائمهاطهار(ع)بوده،و قطعا هرچه روبجلو مریفته زمان پیدایش قائم آل محمد و ظهوردولت جهانگیر او نزدیکتر میشده،و همه نوید روحبخشی برای شیعیان بوده است.
علائم ظهور که در روایات معتبر و صحیح آمده است،برخی جنبه خارقالعاده و اعجاز دارد و بعضی دیگر حوادثی است که بطور طبیعی مانند سایر وقایع گیتی روی میدهد،و خود نشانه نزدیکشدن ظهور دولت حق و پایان عمر حکومتهای خودکامه و بیدادگر جهان است، که قبلا از آن خبر دادهاند.
نکتهای را که نباید از نظر دور داشت اینست که چون از روز نخست مدعیان مهدویت دستبکار اثبات حقانیت خود بوده و کموبیش دستبردی به اخبار علائم ظهور زده و احیانا زیاده و نقصانی در پارهای از آنها پدید آوردهاند،لذا باید قبلا دربارهء سند روایات و مفاد و مدلول آنها و تطبیق هر یک با واقعیات و قرائن و شواهد دیگر دقت و مطالعه نمود و سپس آنرا پذیرفت.
عذابی که از آسمان و زمین میآید:
در تفسیر علی بن ابراهیم قمی و سایر منابع از امام باقر(ع)روایت کردهاند که فرمود:
یکی از علامات آخر الرمان فرو فرستادن عذاب از بالای سر مردم وزیر پاهای آنهاست.
سپس این آیه شریفه را تلاوت فرمود:
قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض 1یعنی:ای پیامبر!بگو خداوند قادر است که عذابی از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان بفرستد،و لباس اختلاف و پراکندگی براندام شما بپوشاند،و شما را(بجرم اعمالتان)بجان هم بیاندازد.آنگاه فرمود:عذابی که از بالای سر مردم به آنها میرسد.صدای وحشتناک آسمانی است!
همچنین علی بن ابراهیم روایت میکند که امام باقر(ع)در تفسیر آیه
قل ارأیتم ان اتاکم عذابه بیاتا او نهارا ماذا یستعجل منه المجرمون2ای پیامبر!بگو بمن بگوئید:اگر عذاب خداوند(بطور ناگهانی)شبی یا روزی به شما برسد،بدکاران درباره کدام یک شتاب میکنند؟
فرمود:این عذاب در آخرالزمان بر افراد بدکار فرود میآید،در حالیکه خود آنها حاضر نیستند باور کنند عذاب بر آنها فرود خواهد آمد.
و نیز در تفسیر آیه
و لو تری اذ فزعوا فلافوت و اخذوا من مکان قریب
3یعنی:اگرآنها را هنگامیکه به وحشت افتادهاند بهبینی خواهی دید که بدون فوت وقت از جای نزدیکی گرفته میشوند،فرمود:این وحشت از صدای آسمانی است و گرفته شدن از نزدیک بدینگونه است که زمین زیرپایشان،آنها را فرو میبرد.
باز در«غیبت نعمانی»از امام باقر(ع)روایت شده است که فرمود:با مشاهده سه علامت منتظر آمدن قائم باشید یکی از آنها صدای آسمانی است که دختران از خانهها بیرون میدوند و آنها که خوابند بیدار میشوند.و آنها که بیدارند هراسان میگردند.
مجموع این آیات که در این روایات جزو علائم آخرالزمان بشمار آمده است،کاملا با وضع جنگ و آلات وادوات جنگی و بمبهای مخربکنونی قابل تطبیق است.
آیا صدای آسمانی غرش هواپیماهای غولپیکر و جنگندههای وحشتناک که از صدای آنها آسمان و زمین میلرزد نیست؟
آیا عذابی که از بالاوپائین میآید،بمبارانهای هوائی و دفاع ضدهوائی بوسیله مسلسلهای سنگین و موشکهای زمین بهوا نیست که از بالاوپائین هواپیما و خلبانان را مثل برگ درخت بروی زمین میریزد،و انفجارهائی پدید میآورد که مردم و ساختمانها را در کام زمین فرومیبرد؟
جالبتر اینکه در یک روایت امام(ع)میفرماید:در یک روز سه هزارهزار(سه ملیون) نفر کشته میشوند.آیا جنگی که در یک روز این تعداد قربانی میدهد جنگ اتمی یا هیدرژنی نیست؟آیا مثلا سیسال پیش برای ما قابل قبول بود که طی جنگی در یک روز سه ملیون نفر کشته میشوند؟!
اینها گوشهای از اخبار علائم ظهور مهدی موعود اسلام است که هزار سال پیش در کتب معتبر شیعه آمده است و امروز هم جهان روی آنها صحه میگذارد!
علامات دیگر:
پیشوای محدثان شیعه شیخ صدوق متوفی بسال 381 هجری در کتاب«کمال الدین»از محمد بن مسلم روایت میکند که از حضرت باقر(ع)پرسید:علامت آمدن قائم چیست؟فرمود:
ظهور قائم بعد از آنست که مرد و زن(در ظاهر)باهم شباهت پیدا کنند،و اعمال منافی عفتبین همجنسان زن و مرد شیوع یابد،گواهی ناحق پذیرفته شود و گواهی عادلان رد گردد.مردم ریختن خون یکدیگر و زنا و خوردن ربا را حلال و آسان شمارند،و از اشرار بواسطه ترسی که از زبان آنها دارند،ملاحظه کنند.
در همان کتاب ضمن علائم ظهور،از امیرالمؤمنان(ع)روایت میکند که از جمله فرمود:
آن علامات که همگی باید پدید آید اینست که:رشوه گرفتن رایج میشود و دین را به دنیا میفروشند.
اعمال زشت و گفتار بهتانآمیز و نافرمانی خداوند و تجاوز،علنی میگردد.دروغگو را تصدیق و خائن را امین میشمارند.زنان نوازنده آلات طرب بدست گرفته و بطور آشکار نوازندگی میکنند!
گوشه دیگری از این علائم:
دانشمند عالیمقام کلینی متوفی بسال 329 هجری در کتاب ارجدار«کافی»روایتی از حضرت صادق(ع)نقل میکند که خطاب به یکی از شاگردان خود«حمران بن اعین»به تفصیل علائم پیش از ظهور دولت آل محمد و قیام مهدی موعود را بیان میفرماید که از جمله این چند قسمت است:ظهور مهدی مادر زمانی است که...حق و طرفداران حق ضعیف شوند،و ظلم همهجا را فراگیرد و پیروان باطل برطرفداران حق چیره گردند.
فساد در همهجا آشکار شود و کسی هم از آن جلوگیری نکند و مرتکبین آن خود را معذور دارند.شخص باایمان لب فروبسته و حرفش پذیرفته نمیشود.انواع شراب آشکار نوشیده شود،و مردم بیایمان،گرد آن اجتماع کنند(تشکیل بار برای صرف مشروبات الکلی)زنان آلوده به کارهای زشت خود افتخار کنند،و مردان زنان خود را در اعمال بدشان همراهی نمایند.
سران قوم کافران را بخود نزدیک و افراد شایسته را دور کنند.شنیدن صوت قرآن بر مردم گران و استماع سخنان بیهوده آسان شود.آلات موسیقی در مکه و مدینه آشکار گردد!مردم در ملاء عام مانند حیوانات درهم آمیزند و کسی هم این عمل را زشت نداند.
اگر یک روز از عمر کسی بگذرد و گناه بزرگی مانند زنا و کمفروشی وغلوغش در معامله یا شرابخواری نکرده باشد،غمگین میشود که چرا آن روز را بیهوده از دست داده است!
علامات جالب دیگر:
آتشی در قلب شهر«عدن»پدید میآید،مرگ سریع و ناگهانی(سکته)و آمدن انبوه ملخهای بیموقع و تلفکردن کشت و زرع شیوع مییابد.زیردستان از فرمانبرداری ارباب خود سرباز میزنند و آنها را بقتل میرسانند.شخصی شب زمام حکومت را دردست دارد ولی صبح کشته او در کوچهها افتاده است!
دیگری شب هنگام بر مسند دولت و قدرت تکیه زده است،و فردا روی زمین راه میرود در حالیکه فاقد همه چیز است و دیگری بجای او مینشیند(کودتاهای سرخ و سفید و پیدرپی رخ میدهد).
شهرهای موصل و بصره در فتنه و آشوب بسر خواهد برد.چنان ترس و هراسی مردم عراق را فرو گیرد که آرام نداشته باشند و شمول اهل العراق خوف لا یکون معه قرار!
بیشتر ناامنیها در مصر،عراق،شام و فلسطین خواهد بود!در تمام سرزمینهای عربی(خاورمیانه)کشمکشها و اختلافات روی میدهد.در پنج نقطه اغتشاش و ناامنی پدید میآید:دمشق،فلسطین،اردن،حمص و حلب.وای بر عرب از شری که دامنگیر آنها خواهد شد.ویل للعرب من شر قد اقترب!شعله آتشی از مغرب زمین بالا آمده مه را تهدید به نابودی میکند(آیا انفجارات اتمی نیست؟)
قوم یهود نضج میگیرند،و دست به فساد و طغیان و تجاوز میزنند و کار آنها بالا میگیرد، ولی سرانجام به دست افراد باایمان و بندگان شایسته خداوند دستشان کوتاه میشود،بطوریکه خانهبخانه آنها را دنبال میکنند این وعده الهی است که باید تحقق یابد.
فجاسوا خلال الدیار و کان وعد اللّه مفعولا4
جنگی در حوالی دمشق درمیگیرد که تا آن روز اتفاق نیافتاده باشد و معنی آیه
فاختلف الاحزاب من بینهم؛فویل للذین کفروا من مشهد یوم عظیم
5احزاب و دستهها بهم میریزند وای بر کافران از جنگی که در آن روز بزرگ به وقوع میپیوندد!
- ۹۳/۰۸/۲۵
- ۵۷۳ نمایش